måndag 13 april 2009

Jag har fiskat slom!



Ikväll var jag för första gången i livet iväg och fiskade slom (nors). Det är helt makalöst att man kan stå längs en strandkant och bara håva upp fisken - inga krokar, inget bete, bara en håv... Pratade med ett par som stod på en brygga och de hade fått upp 60 kg på 1½ timme, sanslöst! Mitt rekord var 8 st på ett svep, men det var visst ingenting det enligt veteranerna;-) Ja ja, nu är jag i alla fall en erfarenhet rikare! Ska se till att krypa till sängs nu för till morgonen väntar en 35 mils bussresa till Ullared. Förresten, har du ätit slom och vad smakade det i så fall?

8 kommentarer:

Tesa sa...

Fiskade slom för många många år sen, och fick då reda på att man skulle bita huvudet av den första fisken man fick, vet inte om jag blev lurad, men jag gjorde det iaf inte (äckligt) Har tyvärr inte ätit den tillagad heller. Kommer ihåg doften av gurka! Kram

Ulrika sa...

Va! Menar du att du fångade en hel hink fisk och inte åt en enda??? Bra jobbat i alla fall, kul att testa nya saker. Kram!

Morfen sa...

Vad kul!! Jag gjorde det en gång som liten, pappa, jag & storebror - superspännande och jättekul. Slom & mosd brukar man väl säga är gott, jag minns inte riktigt hur det smakade.. små små ben iaf som man inte behöver ta bort för de är så mjuka. :D

Marja sa...

Jag fiskade alltid slom med min pappa. Varken jag eller pappa åt det vi gillade det inte, smakar lite som det luktar. Mamma och min bror däremot gillade det


Kram MArja

Heléne sa...

Wow! Vilken kul grej och vilka häftiga foton :) Har dock inte heller ätit slom... eller jo kanske när jag var liten för jag vet att min morfar gillar det massor och säkert har försökt lura i mig en liten rackare. Men jag har iaf inget kulinariskt minne av det... Kram H!

HANNA o HELENA sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Helena sa...

DIANE!!! Bra gjort med fisken där =)

Och jag är fortfarande avundsjuk på dina autistisktperfektionistiska drag. Du är duktig!
Ha det gott!
Kram Helena

Anonym sa...

Hej! I det korsord jag håller på att lösa är slom detsamma som nors. Stämmer det?
Hälsningar Barbro